Καθώς τα στοιχεία δείχνουν ότι τα τελευταία χρόνια οι Έλληνες έχουν απομακρυνθεί από την ελληνική παραδοσιακή διατροφή και έχουν υιοθετήσει διατροφικές συνήθειες δυτικού τύπου, η ανάγκη για εκπαίδευση και ενημέρωση των παιδιών σε θέματα διατροφής γίνεται πιο επιτακτική. Η υγιεινή διατροφή σε συνδυασμό με την άσκηση έχουν ευεργετικές ιδιότητες καθώς συμβάλλουν στην ποιότητα ζωής, την υγεία, τη μακροζωία.
Για την προσέγγιση του θέματος της υγιεινής διατροφής υλοποιήσαμε ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας, διάρκειας 7 μηνών, με τίτλο "Υγιεινή διατροφή για καλύτερη ζωή".
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος πραγματοποιήσαμε μια σειρά από ποικίλες δραστηριότητες, οι οποίες παρουσιάζονται παρακάτω!
Αρχικά, δημιουργήσαμε το συμβόλαιο της τάξης όπου μέσα από την τεχνική του καταιγισμού ιδεών αλλά και μέσα από συζήτηση, τα παιδιά εκφράστηκαν σχετικά με τη συμπεριφορά που πρέπει να έχουμε όταν είμαστε μέλη μιας ομάδας. Όλες οι ιδέες καταγράφηκαν και δημιουργήθηκε το σχετικό ιστόγραμμα.
Απαντήσεις παιδιών στο ερώτημα «Πώς συμπεριφερόμαστε όταν είμαστε ομάδα;» :
- παίζουμε μαζί
- μοιραζόμαστε
- κάνουμε κάτι όλοι μαζί
- βοηθάμε ο ένας τον άλλο
- συζητάμε
- συμμαζεύουμε μαζί
- συνεργαζόμαστε
- δεν αφήνουμε κανέναν μόνο του
- είναι ο ένας καλός με τον άλλο
- όταν κάνουμε αγώνες, προσπαθούμε όλοι μαζί να νικήσουμε την άλλη ομάδα
Καθώς συζητούσαμε προέκυψε το θέμα του θυμού. «Κάποια παιδιά θυμώνουν και χαλάνε την ομάδα», είπε ένα παιδί. Τότε ακολούθησε προβληματισμός και δόθηκαν από τα παιδιά πολλές απαντήσεις στο ερώτημα: «Τι κάνω όταν θυμώνω για να ηρεμήσω και να διώξω τον θυμό μου;»
Απαντήσεις παιδιών:
- δίνω μπουνιές στα μαξιλάρια
- δεν μιλάω
- πετάω ένα μαξιλάρι
- παίζω με το κινητό
- βλέπω τηλεόραση
- κλωτσάω κάτι
- μένω μόνος μου
- ακούω μουσική
- κάνω μία κωλοτούμπα
- σκίζω ένα χαρτί
- σπάω ένα ξυλάκι
- ζουλάω κάτι μαλακό
- βλέπω μία ταινία
Έπειτα τα παιδιά σε ζευγάρια ή ατομικά ζωγράφισαν τους κανόνες που είχαν προτείνει για την σωστή συμπεριφορά όταν είμαστε μέλη μιας ομάδας. Ακολούθησε παρουσίαση στην ολομέλεια της κάθε ζωγραφιάς και δημιουργία κολλάζ με τους κανόνες της ομάδας.
Τέλος, τέθηκε ο προβληματισμός σχετικά με το όνομα της ομάδας. Τα παιδιά πρότειναν ελεύθερα κάποιες ιδέες, οι οποίες όλες καταγράφηκαν και ήταν οι εξής:
(Μέσα στις παρενθέσεις είναι οι ψήφοι που συγκέντρωσε η κάθε πρόταση)
- Η τριανταφυλλένια ομάδα (10)
- Η ασπρούλα (1)
- Η ομάδα που δε χτύπησε ποτέ (2)
- Η ομάδα που δε θύμωσε και δε στεναχωρήθηκε ποτέ (2)
- Τζεντάι (3)
- Ομάδα των κηρομπογιών (5)
- Ομάδα της ζωγραφιάς (1)
- Η ομάδα με τις Έλσες (7)
- Η ομάδα των πειρατών (1)
- Η ομάδα των χαρούμενων παιδιών (8)
- Η χιονοομάδα (1)
Η πρόταση που έλαβε τους περισσότερους ψήφους ήταν η «Η τριανταφυλλένια ομάδα» με 10 ψήφους, οπότε έτσι ονομάστηκε η ομάδα μας! Τα παιδιά πρότειναν να βάλουμε και τριαντάφυλλα στο κολλάζ καθώς ταιριάζουν με το όνομα!
Η αφόρμηση για την ενασχόληση με το θέμα της διατροφής δόθηκε με την επίσκεψη μιας κούκλας, της κυρίας Φούλας της Διατροφούλας, η οποία ήρθε στην τάξη μας και έφερε μαζί της κάποιες αποστολές. Συγκεκριμένα, παρουσίασε στα παιδιά μεγάλες κάρτες με διάφορα τρόφιμα τόσο υγιεινά όσο και ανθυγιεινά. Τα παιδιά κλήθηκαν να δώσουν απαντήσεις αυθόρμητα στις ερωτήσεις της κυρίας Φούλας της Διατροφούλας και να τις ομαδοποιήσουν σε υγιεινές και σε ανθυγιεινές τροφές, αναδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο τις πρότερες γνώσεις τους γύρω από το θέμα.
Φέτος η τάξη μας συμμετείχε στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού, η οποία αποτελεί μια πρωτοβουλία βάσης που έχει ως στόχο να κάνει τον προγραμματισμό και τον ψηφιακό γραμματισμό προσιτό σε όλους, με διασκεδαστικό και ενδιαφέροντα τρόπο. Η εκμάθηση συγγραφής κώδικα μας βοηθάει να κατανοούμε τον κόσμο που εξελίσσεται ταχύτατα γύρω μας, να διευρύνουμε τις γνώσεις μας για τον τρόπο λειτουργίας της τεχνολογίας και να αναπτύσσουμε δεξιότητες και ικανότητες, ώστε να ανακαλύπτουμε νέες ιδέες και να καινοτομούμε. Στα πλαίσια λοιπόν, της εβδομάδας προγραμματισμού, πραγματοποιήσαμε αντίστοιχες δραστηριότητες με θέμα τη διατροφή.
Αφού ολοκληρώθηκε η ομαδοποίηση των τροφίμων με την κυρία Φούλα τη Διατροφούλα, ακολούθησε η δραστηριότητα προγραμματισμού. Ο τίτλος της δραστηριότητας με την οποία συμμετείχαμε είναι «Οι ντεντέκτιβ της διατροφής ανακαλύπτουν τον κώδικα», το οποίο εντάσσεται στο μεγαλύτερο πρόγραμμα που αφορά τη διατροφή.
Με απλές δραστηριότητες τα νήπια προσέγγισαν βασικές έννοιες κωδικοποίησης, προγραμματισμού και ανάπτυξης της υπολογιστικής σκέψης χωρίς τη χρήση διαδικτύου και ψηφιακών συσκευών. Πρόκειται για τις unplugged δραστηριότητες.
Χρησιμοποιήσαμε το κιτ CodyRoby με μεγάλες κάρτες για τις κατευθύνσεις: ΠΡΟΧΩΡΗΣΕ ΜΠΡΟΣΤΑ, ΣΤΡΙΨΕ ΔΕΞΙΑ & ΣΤΡΙΨΕ ΑΡΙΣΤΕΡΑ. Δημιούργησα με χαρτοταινία στο δάπεδο μια πίστα – πλέγμα με τετράγωνα πλακάκια 6Χ6, πάνω στα οποία κινούνταν οι παίκτες.
Υπήρχαν δύο ομάδες. Κάθε ομάδα επέλεξε έναν παίκτη. Ένας παίκτης έδινε εντολές (ως Cody) και ένας παίκτης εκτελούσε εντολές (ως Roby). Στην πίστα υπήρχαν οι κάρτες με τροφές υγιεινές αλλά και ανθυγιεινές, τις οποίες είχε παρουσιάσει πιο πριν η κυρία Φούλα, η Διατροφούλα. Οι ντεντέκτιβ ανακάλυπταν τις τροφές της υγιεινής διατροφής ακολουθώντας μία διαδρομή σύμφωνα με τις οδηγίες - κάρτες που τους έδειχναν οι συμπαίκτες τους. Εάν η ακολουθία ήταν σωστή, ο παίκτης έφτανε σε μία υγιεινή κάρτα και την έπαιρνε. Η ομάδα που μάζεψε τις περισσότερες κάρτες υγιεινής διατροφής κέρδισε. Οι ομάδες έπαιζαν εναλλάξ.
Η δραστηριότητα στέφθηκε με επιτυχία μιας και όλα τα παιδιά κατάφεραν με τη βοήθεια της ομάδας να κωδικοποιήσουν αλλά και να αποκωδικοποιήσουν τις εντολές και τελικά να σπάσουν τον κώδικα συλλέγοντας μόνο τις υγιεινές τροφές από το πλέγμα!!
Με αφορμή τη γιορτή της 28ης Οκτωβρίου συζητήσαμε για το ψωμί των φτωχών, τη γνωστή μπομπότα, η οποία έθρεψε τους Έλληνες στις δύσκολες εποχές που βίωναν. Είναι θρεπτική και πολύ εύκολη συνταγή και μπορεί να γίνει αλμυρή με τυρί, αλλά και νηστίσιμη γλυκιά με σταφίδες. Εμείς υλοποιήσαμε την αλμυρή εκδοχή της.
Στη συνέχεια καθώς διανύαμε την εποχή του Φθινοπώρου, μας επισκέφθηκε η Φθινοπωρούλα, η κούκλα του Φθινοπώρου και μας έφερε τα φρούτα της εποχής της! Η τάξη γέμισε χρώματα και μυρωδιές. Παρατηρήσαμε τα χρώματά τους, το σχήμα, το μέγεθός τους και τα κατηγοριοποιήσαμε ανάλογα. Τα κόψαμε και παρατηρήσαμε πως είναι και εσωτερικά. Έπειτα, το κάθε παιδί έκανε αποτυπώματα, χρησιμοποιώντας τα κομμένα φρούτα και δημιούργησε το δικό του σουπλά.
Όταν κόψαμε τα φρούτα, μερικά παιδιά ρώτησαν τί ήταν εκείνα τα μαυράκια που είχαν μέσα. Φυσικά, κάποια παιδιά γνώριζαν ότι ήταν τα κουκούτσια αλλά δεν ήξεραν γιατί υπάρχουν μέσα στα φρούτα! Αυτή η απορία μας έδωσε αφορμή να ασχοληθούμε με την ανατομία του μήλου και τον κύκλο ζωής της μηλιάς. Τα παιδιά έμαθαν ότι φυτεύοντας τα κουκούτσια θα μπορούσαμε να μεγαλώσουμε τις δικές μας μηλιές μιας και τα κουκούτσια είναι οι σπόροι του μήλου. Παίξαμε εκπαιδευτικά παιχνίδια με την ανατομία του μήλου αλλά και με τον κύκλο ζωής της μηλιάς.
Επιπλέον, παίρνοντας αφορμή από τα διαφορετικά χρώματα των φρούτων μιλήσαμε για τη σπουδαιότητα των χρωμάτων στη διατροφή μας καθώς κάθε φρούτο ανάλογα με το χρώμα του μας προσφέρει διαφορετικές βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά. Παίξαμε ομαδικό παιχνίδι ομαδοποίησης και κατηγοριοποίησης τροφίμων με κριτήριο το χρώμα.
Μαντέψαμε και μάθαμε αινίγματα με φρούτα.
Κατά τη διάρκεια των αγγλικών τα παιδιά έμαθαν λέξεις τροφίμων στα αγγλικά.
Επίσης, συμπλήρωσαν κάποια φύλλα εργασίας.
Πραγματοποιήσαμε ψηφοφορία και δημιουργήσαμε πίνακα διπλής εισόδου με τα αγαπημένα μας φρούτα.
Φτιάξαμε τη δική μας τεράστια φρουτοσαλάτα με την τεχνική κολλάζ. Το κάθε παιδί έβαψε και έκοψε τα φρούτα που διάλεξε και έπειτα τα κολλήσαμε σε μεγάλο χαρτόνι δημιουργώντας την ομαδική φρουτοσαλάτα μας.
Κατά τη διάρκεια των ημερών πριν το Πάσχα γνωρίσαμε τα σαρακοστιανά νηστίσιμα φαγητά και παίξαμε επιτραπέζια παιχνίδια με τα τρόφιμα της Σαρακοστής.
Στα πλαίσια του προγράμματος υγείας για τη διατροφή καλέσαμε την ομάδα «Μικροί Ήρωες» στο νηπιαγωγείο και τα παιδιά συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Από το σιτάρι στο ψωμί».
Πριν την επίσκεψη της ομάδας, πραγματοποιήσαμε ανάγνωση του βιβλίου «Από το σπόρο στο ψωμί», όπου τα παιδιά πήραν μια πρώτη ιδέα για τη διαδικασία παρασκευής του ψωμιού.
Μέσα από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Από το σιτάρι στο ψωμί» τα παιδιά έμαθαν για:
- την ιστορία του ψωμιού
- την πορεία από τη σπορά μέχρι την κατανάλωση (σπορά, θερισμός, αλώνισμα, άλεσμα, ζύμωμα, ψήσιμο)
- τα παραδοσιακά γεωργικά εργαλεία
- τα είδη ψωμιού και δημητριακών
- τα επαγγέλματα που αφορούν σε όλη τη διαδικασία
- τη διατροφική αξία του σιταριού και του ψωμιού
- τη μυθολογία – ιστορία – θρησκεία
Ντυμένα με ποδίτσες και σκουφάκια, ζύμωσαν το ψωμάκι τους σε μικρές λεκανίτσες, δουλεύοντας ομαδικά βήμα - βήμα.
Όσο διήρκησε το ψήσιμο του ψωμιού, ένας καθηγητής Φυσικής Αγωγής απασχόλησε τα παιδιά με αθλητικές δραστηριότητες, κατάλληλα προσαρμοσμένες για την ηλικία τους. συγκεκριμένα ασχολήθηκαν με στίβο μάχης, εμπόδια, σκυταλοδρομίες, τοξοβολία. Φεύγοντας, πήραν μαζί τους το ψωμάκι τους.
Στη συνέχεια του προγράμματος για την υγιεινή διατροφή μιλήσαμε για τη συντήρηση των τροφίμων. Μέσα από ανοιχτού τύπου ερωτήσεις και καταιγισμό ιδεών, τα παιδιά κατέληξαν στους λόγο που τα τρόφιμα τοποθετούνται σε διαφορετικά σημεία του σπιτιού. Έτσι λοιπόν, καταλήξαμε ότι άλλα τρόφιμα τοποθετούνται στο ντουλάπι, άλλα στο ψυγείο και άλλα στην κατάψυξη! Μάθαμε ότι όταν ένα τρόφιμο δεν συντηρηθεί σωστά αλλοιώνεται. Όταν αλλοιωθεί, συμβαίνουν σε αυτό πολλές αλλαγές: από ακίνδυνες αλλαγές στη γεύση, το χρώμα, την υφή, την οσμή, μέχρι επικίνδυνες για την υγεία του ανθρώπου, αν αναπτυχθούν παθογόνοι μικροοργανισμοί. Έτσι, η ανάγκη της εξασφάλισης και διατήρησης των τροφίμων για μεγάλο χρονικό διάστημα προκύπτει εδώ και αιώνες, με αποτέλεσμα να έχουν εφευρεθεί πολλοί τρόποι συντήρησης των τροφίμων.
Για την εμπέδωση της νεοαποκτηθείσας γνώσης παίξαμε ένα ομαδικό παιχνίδι ομαδοποίησης τροφίμων ανάλογα με το τρόπο συντήρησης – αποθήκευσης των τροφίμων: ψυγείο, κατάψυξη, ντουλάπι. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες και ανάμεσα από πολλές τροφές που υπήρχαν διάσπαρτες στο πάτωμα, έπρεπε να επιλέξουν εκείνες που συντηρούνται στο μέρος που είχαν ως ομάδα: στο ψυγείο, στην κατάψυξη ή στο ντουλάπι.
Έπειτα, συμπλήρωσαν το ανάλογο φύλλο εργασίας για τη συντήρηση των τροφίμων.
Στη συνέχεια χρησιμοποιήσαμε το ρομποτάκι BeeBot, την “έξυπνη μέλισσα”, το οποίο είναι ένα προγραμματιζόμενο ρομπότ δαπέδου ειδικά κατασκευασμένο για να χρησιμοποιείται από παιδιά προσχολικής ηλικίας καθώς και των πρώτων τάξεων δημοτικής εκπαίδευσης.
Μέσα από το παιχνίδι με τη μελισσούλα Beebot, τα παιδιά γνώρισαν την πυραμίδα μεσογειακής διατροφής. Ήρθαν σε επαφή με βασικές έννοιες προγραμματισμού, ρομποτικής αλλά και με προμαθηματικές έννοιες. Επίσης, καλλιέργησαν βασικές δεξιότητες όπως η επίλυση προβλήματος, η κριτική σκέψη, η παρατήρηση και η συνεργασία.
Μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες και πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό τα παιδιά έμαθαν τις 6 ομάδες των τροφίμων που υπάρχουν στην πυραμίδα μεσογειακής διατροφής:
- φρούτα
- λαχανικά
- ψωμί, ρύζι, δημητριακά, ζυμαρικά
- γαλακτοκομικά
- λίπη, έλαια, γλυκά
- κρέας, πουλερικά, ψάρια
Μετά από τη γνωριμία με την πυραμίδα υγιεινής διατροφής, ακολούθησε η επεξεργασία των πινάκων αναφοράς με αποσπώμενες λέξεις. Υπήρχαν 6 πίνακες, 1 για κάθε ομάδα τροφίμων. Τα παιδιά έκαναν αντιστοίχιση των λέξεων ανά ομάδες σε κάθε πίνακα. Επίσης, έγραψαν όποια λέξη ήθελαν στον πίνακα αλλά και σε ατομικά φύλλα εργασίας.
Ακολούθησε ατομική κατασκευή με την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής και τις ονομασίες των ομάδων των τροφίμων.
Μια καθημερινή δραστηριότητα που ξεκίνησε αυθόρμητα από τα παιδά ήταν την ώρα του δεκατιανού να συζητάμε για τα φαγητά τους, για το αν είναι υγιεινά ή ανθυγιεινά ή σε ποια κατηγορία τροφίμων ανήκουν.
Επίσης, μιλήσαμε για τα αγαπημένα μας φαγητά και τα ζωγραφίσαμε!
Στη συνέχεια του προγράμματος η κυρία Φούλα η Διατροφούλα μας έφερε μια νέα αποστολή. Μας παρουσίασε ένα στόμα και έναν κάδο και πολλές υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές. Παίξαμε οργανωμένα ομαδικά παιχνίδια διαχωρισμού τροφών σε υγιεινά και ανθυγιεινά. Όλα τα τρόφιμα βρίσκονταν μπερδεμένα στο πάτωμα και τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες καλούνταν να τα ομαδοποιήσουν σωστά τοποθετώντας τα υγιεινά στο στόμα και τα ανθυγιεινά στον κάδο. Φυσικά, τονίστηκε πως ο κάδος δεν σημαίνει ότι τα πετάμε αλλά ότι πρέπει να τα αποφεύγουμε και να τα καταναλώνουμε με μέτρο καθώς δεν είναι υγιεινά.
Μέσα από το παιχνίδι αυτό γεννήθηκαν κάποιες σκέψεις στα παιδιά, κυρίως για τα γλυκά και το πόσο νόστιμα είναι. Έτσι οδηγηθήκαμε στην ανάγνωση του βιβλίου «Πες μου γιατί δεν μπορώ να τρώω συνέχεια γλυκά…» όπου με διασκεδαστικό τρόπο δόθηκαν απαντήσεις στα ερωτήματα τους.
Ακολούθησε "πικ - νικ" παιχνίδι μνήμης με υγιεινά τρόφιμα. Τα παιδιά κλήθηκαν να ψάξουν και να βρουν από τα παιχνίδια της τάξης μόνο υγιεινά τρόφιμα. Έψαξαν στη γωνιά του μανάβικου και της κουζίνας και συγκέντρωσαν αρκετά υγιεινά τρόφιμα. Στρώσαμε ένα τραπεζομάντηλο στο πάτωμα και καθίσαμε σε κύκλο για το πικ – νικ. Τοποθετήσαμε όλα τα τρόφιμα στο τραπεζομάντηλο και τα παρατηρήσαμε πολύ καλά. Έπειτα ένα παιδί απομακρυνόταν από την ομάδα και οι υπόλοιποι αποφάσιζαν αθόρυβα ποιο από τα τρόφιμα θα έκρυβαν. Όταν επέστρεφε το παιδί που είχε απομακρυνθεί, έπρεπε να παρατηρήσει καλά τα τρόφιμα και να μαντέψει ποιο τρόφιμο έλειπε. Εάν δυσκολευόταν να το βρει, τότε τα υπόλοιπα παιδιά βοηθούσαν δίνοντας κάποια στοιχεία αλλά χωρίς να αποκαλύψουν το τρόφιμο (π.χ. έχει κίτρινο χρώμα).
Σειρά είχε η ακρόαση και εκμάθηση του τραγουδιού της υγιεινής διατροφής, το οποίο υπάρχει στο You Tube με τίτλο: «Στις σαλάτες λέμε ναι – στο ψωμάκι λέμε ναι».
Στη γωνιά της πλαστελίνης τοποθετήσαμε πλαστικοποιημένες εικόνες με πιάτα στα οποία μπορούσαν να σχεδιάσουν διάφορα φαγητά με πλαστελίνη κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων.
Μιας και πλέον είχαμε φτάσει στην άνοιξη, πραγματοποιήθηκε ανάγνωση του βιβλίου «Μια κάμπια πολύ πεινασμένη» του Έρικ Κάρλ, μέσα από το οποίο τα παιδιά γνώρισαν τον κύκλο της ζωής της πεταλούδας, τις ημέρες της εβδομάδας, τους αριθμούς αλλά και τα υγιεινά και ανθυγιεινά τρόφιμα. Ακολούθησαν δραστηριότητες σειροθέτησης και λογικής σειράς της ιστορίας. Επίσης έγινε δραματοποίηση και αυτοσχεδιασμός του παραμυθιού από τα ίδια τα παιδιά.
Κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας που αφορούσαν τόσο τη γλώσσα όσο και τα μαθηματικά και εμπλουτίσαμε τη γωνιά γραφής με πλαστικοποιημένες εικόνες και λέξεις φρούτων, τις οποίες μπορούσαν γράφουν τα παιδιά με μαρκαδόρο για ασπροπίνακα.
Φυσικά ασχοληθήκαμε με το γράμμα Δ, δ της Διατροφής και σκεφτήκαμε πολλές λέξεις που αρχίζουν από αυτό το γράμμα. Τα παιδιά συνειδητοποιήσαν ότι από το γράμμα Δ ξεκινά το όνομα κάποιων συμμαθητών τους.
Καθώς οδεύαμε προς το τέλος του προγράμματος και αφού πλέον τα παιδιά είχαν αποκτήσει πολλές νέες γνώσεις, αποφασίσαμε να φτιάξουμε εφημερίδα για την υγιεινή διατροφή, μέσα από την οποία θα μπορούσαμε να ενημερώσουμε τους γονε'ις ή και τους μαθητές του δημοτικού σχολείου για όλα όσα μάθαμε. Συγκεντρωθήκαμε στην ολομέλεια και μέσα από καταιγισμό ιδεών δημιουργήσαμε ένα ιστόγραμμα με τα θέματα που ήθελαν τα παιδιά να συμπεριλάβουμε στην εφημερίδα. Για τις ανάγκες της εφημερίδας αποφασίσαμε να γίνει εικονογράφηση του τραγουδιού της διατροφής που είχαμε μάθει σε προηγούμενη δραστηριότητα. Επιπλέον, αποφασίσαμε πέρα από τα θέματα της διατροφής να αφιερώσουμε μια σελίδα της εφημερίδας και στα αθλήματα, καθώς ο υγιεινός τρόπος ζωής απαιτεί ισορροπία διατροφής και άθλησης. Όλες οι ιδέες καταγράφηκαν και διαβάστηκαν φωναχτά. Έπειτα ανάλογα με τα ενδιαφέροντα του κάθε παιδιού χωρίστηκαν σε ομάδες. Η κάθε ομάδα ανέλαβε ένα διαφορετικό θέμα και μοιράστηκαν οι ρόλοι και πάλι με βάση τα ενδιαφέροντα και τις επιθυμίες των παιδιών. Έτσι λοιπόν, κάποιο παιδί ζωγράφισε, άλλο έγραψε, κάποιο κόλλησε, άλλο έκοψε και όλα μαζί ομαδικά συνέθεσαν το θέμα που είχαν αναλάβει. Όταν όλες οι ομάδες είχαν ολοκληρώσει το θέμα τους, συγκεντρωθήκαμε πάλι στην ολομέλεια, όπου αποφασίσαμε από κοινού με ποια σειρά θα μπουν οι σελίδες της εφημερίδας. Τότε, προέκυψε το ζήτημα του εξωφύλλου της εφημερίδας. Τα παιδιά προβληματίστηκαν σχετικά με τον τίτλο της εφημερίδας αλλά και τη διαμόρφωση της σελίδας. Πρότειναν διάφορες ιδέες για τίτλο, οι οποίες όλες καταγράφηκαν και ακολούθησε ψηφοφορία. Αποφασίστηκε πλειοψηφικά ο τίτλος «Υγιεινή διατροφή και υγεία». Έπειτα, αποφασίστηκε να ζωγραφίσουν κάποια υγιεινά τρόφιμα και φυσικά να γράψουν όλοι τα ονόματά τους ως συγγραφείς της εφημερίδας.
Με την ολοκλήρωση της εφημερίδας τα παιδιά εξέφρασαν συναισθήματα χαράς, ενθουσιασμού και υπερηφάνειας για το αποτέλεσμα. Όπως ήταν αναμενόμενο ακολούθησαν διάφορες ερωτήσεις, όπως: «Πως θα δείξουμε στους γονείς μας την εφημερίδα, αφού είναι μόνο μία;», «Μήπως να φτιάξουμε πολλές εφημερίδες για να φτάσουν για όλους;». Και φυσικά υπήρξαν και διάφορες απαντήσεις από τα παιδιά όπως: «Να την βγάλει φωτογραφίες η κυρία και να στείλει μηνύματα στους γονείς», «Να την παίρνει κάθε μέρα ένα άλλο παιδί και να την ξαναφέρνει πίσω όπως κάνουμε με τη δανειστική βιβλιοθήκη», «Να τη βγάλουμε φωτοτυπία». Καταλήξαμε στην απόφαση να τη βγάλουμε έγχρωμη φωτοτυπία για όλους ώστε να την έχουν όλα τα παιδιά στο σπίτι τους. Έτσι λοιπόν, έγινε ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων μέσω του διαμοιρασμού της εφημερίδας!
Τέλος, στα πλαίσια του προγράμματος «Ομαλή μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό», πραγματοποιήσαμε επίσκεψη στα δύο τμήματα της πρώτης δημοτικού. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μας, πραγματοποιήσαμε ενημέρωση για την υγιεινή διατροφή με παρουσίαση της εφημερίδας μας. Με αυτό τον τρόπο ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα αγωγής υγείας με θέμα τη διατροφή για φέτος!
Καλή συνέχεια!!
♥Ροδή♥