Αρχικά, στην περίπτωση που ακολουθήσουμε τη μέθοδο της θεματικής προσέγγισης, επιλέγουμε το θέμα. Στη συνέχεια, δημιουργούμε έναν εννοιολογικό χάρτη με όλα όσα θέλουμε να επεξεργαστούμε με τα παιδιά σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα. Στην περίπτωση που η επεξεργασία του θέματος γίνει με τη μέθοδο του project, το στάδιο αυτό παραλείπεται.
Προτείνεται να βρίσκουμε μια αφόρμηση, ένα έναυσμα για την εισαγωγή του εκάστοτε θέματος όπως για παράδειγμα μια γιορτή, μια παγκόσμια ημέρα, ένα περιστατικό στην αυλή, στο σπίτι, σε κάποιο παιδί, στην ίδια τη νηπιαγωγό, τις καιρικές συνθήκες, ένα βιβλίο, ένα παραμύθι κ.τ.λ.
Αφού, λοιπόν, δοθεί η κατάλληλη αφόρμηση συζητάμε το θέμα με όλα τα παιδιά της τάξης, συνήθως στην παρεούλα. Μέσα από ανοιχτού τύπου ερωτήσεις τα παροτρύνουμε να σκεφτούν και μοιραστούν προηγούμενες γνώσεις και εμπειρίες τους, να καταθέσουν ιδέες και απόψεις καθώς και να εκφράσουν ερωτήματα και απορίες γύρω πάντα από το υπό διερεύνηση θέμα. Μέσα από αυτόν τον καταιγισμό ιδεών δημιουργούμε σε δύο μεγάλα χαρτόνια (π.χ. 50x70) δύο διαφορετικά ιστογράμματα. Στο ένα κάνουμε την καταγραφή όλων των πληροφοριών που γνωρίζουν ήδη τα παιδιά ενώ στο δεύτερο όλων αυτών που θα ήθελαν να μάθουν. Πάντα οποιαδήποτε καταγραφή μας συνοδεύεται από μια σχετική ζωγραφιά ώστε να καταλαβαίνουν τα παιδιά τι έχουμε γράψει. Τα δύο αυτά ιστογράμματα παραμένουν στην τάξη καθ' όλη τη διάρκεια επεξεργασίας του θέματος ώστε να γίνεται αναφορά σε αυτά όποτε κρίνεται σκόπιμο αλλά και για να παρακολουθούμε μαζί με τα παιδιά το κατά πόσο απαντήθηκαν τα ερωτήματα τους.
Εν συνεχεία, εμπλουτίζουμε τον εννοιολογικό χάρτη με τις ιδέες, τις απορίες και τα ερωτήματα των παιδιών και δημιουργούμε ένα ιστόγραμμα, στο κέντρο του οποίου γράφουμε το θέμα και περιμετρικά από αυτό εξακτινώνουμε όλες τις γνωστικές περιοχές του ΔΕΠΠΣ, ακολουθώντας τη διαθεματική προσέγγιση της γνώσης. Κάτω από κάθε γνωστική περιοχή γράφουμε τον τίτλο των δραστηριοτήτων που θα πραγματοποιήσουμε, μέσα από τις οποίες θα καλυφθούν όλες οι έννοιες του χάρτη που είχαμε δημιουργήσει.
Αναρτούμε το συγκεκριμένο ιστόγραμμα σε εμφανές σημείο έξω από την τάξη (π.χ. στον πίνακα αναφοράς) έτσι ώστε να είναι ορατό από τους γονείς. Με αυτόν τον τρόπο, βοηθάμε τους γονείς να διαμορφώσουν μια συνολική εικόνα για το θέμα αλλά και για τους τρόπους που το επεξεργαζόμαστε. Επιπρόσθετα, γνωρίζοντας οι γονείς τις δραστηριότητες που πραγματοποιούμε στο σχολείο μπορούν να προβούν σε σχετικές δραστηριότητες και στο σπίτι ώστε να υπάρχει συνέχεια στη γνώση. Τέλος, στα πλαίσια συνεργασίας του σχολείου με το σπίτι μπορούν αφού ενημερωθούν οι γονείς από το ιστόγραμμα για το υπό διερεύνηση θέμα να φέρουν τυχόν υποστηρικτικό υλικό που διαθέτουν (π.χ. βιβλία, παραμύθια, φωτογραφίες κ.α.).
Μετά την ολοκλήρωση της θεματικής προσέγγισης ή του project βγάζουμε το ιστόγραμμα τόσα αντίγραφα όσα είναι και τα παιδιά της τάξης μας και τοποθετούμε από ένα στο φάκελο εργασιών του καθενός. Πίσω ακριβώς από το ιστόγραμμα τοποθετούμε συγκεντρωμένες όλες τις εργασίες που αφορούν το θέμα.
Καλό προγραμματισμό!!!
♥Ροδή♥