Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου στο νηπιαγωγείο

02 Απριλίου 2023 ΚατηγορίαΝηπιαγωγείο
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο:
(1 Ψήφος)
Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου στο νηπιαγωγείο

Σας άρεσε αυτό το άρθρο; Δημοσιεύστε το --> Share This on Twitter Share This Link on Facebook

Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου είναι μια εορτή που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου.

Καθιερώθηκε από την Ι.Β.Β.Υ., τη Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα, το 1966, ημέρα των γενεθλίων του γνωστού Δανού παραμυθά Χάνς Κρίστιαν Άντερσεν (2 Απριλίου 1805) και σκοπός της είναι να εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα και να κατευθύνει την προσοχή των μεγαλυτέρων στο παιδικό βιβλίο. Ο ετήσιος αυτός εορτασμός βοηθάει στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και κεντρίζει το ενδιαφέρον των παιδιών και των νέων για τα βιβλία. (πηγή: Βικιπαίδεια)

Με αφορμή αυτή τη μέρα οργανώσαμε κάποιες επιπλέον δράσεις σχετικές με το παιδκό βιβλίο. Φυσικά από την αρχή της χρονιάς έως το τέλος της δίνουμε μεγάλη σημασία στα βιβλία, τα οποία εμπλέκουμε σε όλες τις θεματικές ενότητες με τις οποίες ασχολούμαστε!

Ας το πάρουμε όμως από την αρχή! Λίγο μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς ξεκινήσαμε να οργανώνουμε τη δανειστική μας βιβλιοθήκη, δράση την οποία θεωρώ εξέχουσας σημασίας μιας και έχει τόσα πολλά οφέλη για τα παιδιά! Για την οργάνωση της δανειστικής μας βιβλιοθήκης θα κάνω μία ξεχωριστή ανάρτηση που θα σας την παρουσιάσω αναλυτικά! Το κάθε παιδί ζωγράφισε τη δική του πάνικη τσάντα μεταφοράς των βιβλίων, αφού πρώτα είχα σχεδιάσει το περίγραμμα! Το θέμα της τσάντας ήταν το αερόστατο και το μήνυμα: "Με ένα βιβλίο ταξιδεύω".

 aa  cc

Κάθε Παρασκευή, λοιπόν, το κάθε παιδί επιλέγει όποιο βιβλίο επιθυμεί από τη δανειστική μας βιβλιοθήκη και αφού το διαβάσει μέσα σε ένα διάστημα 5 ημερών, το επιστρέφει στο σχολείο για να δανειστεί το επόμενο!

r

s

Για την προσέγγιση του θέματος διαβάσαμε το βιβλίο "Οι φίλοι του δάσους πάνε σχολείο" της Kathryn Warner, το οποίο βρήκα μεταφρασμένο στα ελληνικά. Πρόκειται για μία θλιβερή ιστορία καθώς περιγράφει πως κάποιος δεν πρόσεξε το βιβλίο και το κατέστρεψε με ποικίλους τρόπους. Έτσι, τα παιδιά μαθαίνουν τι πρέπει να προσέχουν όταν κρατούν στα χέρια τους ένα βιβλίο ώστε να το διατηρήσουν σε καλή κατάσταση και να μπορεί να διαβαστεί από πολλά παιδιά! Συγκεκριμένα, μάθαμε ότι δεν πρέπει να ζωγραφίζουμε με μπογιές ή μαρκαδόρους, να σχεδιάζουμε ή να γράφουμε με μολύβι, να λερώνουμε το βιβλίο με φαγητό ή χυμό, να το πιάνουμε με λερωμένα χέρια, να το σκίζουμε, να κολλάμε αυτοκόλλητα ή χαρτιά. Η ιστορία έχει ευχάριστο τέλος καθώς καλεί τα παιδιά να προσέχουν τα βιβλία ώστε να αποφευχθούν αντίστοιχες δυσάρεστες καταστάσεις.

m 

n

o

p

Μετά την ανάγνωση και συζήτηση σχετικά με το περιεχόμενο του βιβλίου, επεξεργαστήκαμε τους κανόνες ορθής χρήσης των βιβλίων και τοποθετήσαμε ένα μεγάλο χαρτόνι με τους κανόνες δίπλα από τη δανειστική βιβλιοθήκη για οπτική υπενθύμηση (όπως φαίνεται και στις παραπάνω φωτογραφίες)!

Επιπλέον, φέτος (όπως και πέρσι!) συμμετέχουμε σε μία δράση προώθησης της φιλαναγνωσίας. Συγκεκριμένα, συμμετέχουμε στον 4ο Μαραθώνιο ανάγνωσης, των εκδόσεων Μεταίχμιο, ο οποίος είναι αφιερωμένος στην συγγραφέα Άλκη Ζέη ως φόρος τιμής των 100 χρόνων από τη γέννησή της. Τα βιβλία που επεξεργαζόμαστε είναι "Μια κυριακή του Απρίλη", "Γατοκουβέντες" και "Τα παπούτσια του Αννίβα" σε μια προσπάθεια γνωριμίας των μαθητών του νηπιαγωγείου με το έργο της σπουδαίας Άλκης Ζέη. Μετά από κάθε ανάγνωση ακολουθούν δραστηριότητες που συζητάμε και έπειτα τα παιδιά συμπληρώνουν στο σχετικό τετράδιο δραστηριοτήτων.

h 

j

k

l

Σκοπός της Φιλαναγνωσίας είναι αυτό που φανερώνει η ίδια η λέξη! Να γίνει το παιδί φίλος της ανάγνωσης βιβλίων! Να εξοικειωθεί με την ανάγνωση και το βιβλίο, οπότε σταδιακά να δημιουργηθεί μια φιλική σχέση μεταξύ παιδιού και βιβλίου. Ουσιαστικά να αγαπήσει το παιδί το βιβλίο. Αυτή η σχέση θα προσφέρει στο παιδί ποικίλα οφέλη καθώς θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης, της φαντασίας, της εφευρετικότητας, στον εμπλουτισμό λεξιλογίου, στη βελτίωση της μνήμης, στην ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης του αλλά και στην αισθητική του καλλιέργεια, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην ολόπλευρη ανάπτυξή του. 

Η φιλαναγνωσία δεν είναι έμφυτη ιδιότητα, αλλά μπορεί να καλλιεργηθεί όταν ο έντυπος λόγος γίνει οικείος στο άτομο από την πιο νεαρή ηλικία. Ως εκπαιδευτικοί και ως γονείς οφείλουμε να συμβάλουμε στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας των παιδιών μικρών ηλικιών. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τα βιβλία που εκδίδονται για παιδιά 2-5 ετών είναι ίσως τριπλάσια από αυτά για παιδιά ηλικιών 6-12! 

Στα πλαίσια της φιλαναγνωσίας, γνωρίσαμε και ξενόγλωσσα βιβλία. Πέρα από βιβλία αγγλικών, που πλέον με την εισαγωγή των αγγλικών στο νηπιαγωγείο, διαβάζουμε συχνά, διαβάσαμε βιβλία στα τούρκικα. Μάλιστα είχαμε τη χαρά να ακούσουμε την αφήγησή τους από φυσική ομιλήτρια! Η αντιδράσεις των παιδιών ήταν πολύ ευχάριστες καθώς δεν είχαν ακούσει ξανά τη συγκεκριμένη γλώσσα και δήλωσαν ότι τους άρεσε ιδιαίτερα.

 e

f

d

g

Επιπλέον, οργανώσαμε ημέρα κουκλοθεάτρου όπου τα παιδιά παρακολούθησαν κουκλοθέατρο με τίτλο "Η βασίλισσα και ο βάτραχος" από το ομώνυμο παραμύθι, το οποίο όμως προσαρμόσαμε και διαφοροποιήσαμε από ένα σημείο και έπειτα γιατί θέλαμε να δώσουμε έμφαση στην αξία της φιλίας και της σπουδαιότητας του να κρατάμε την υπόσχεσή μας.

 ααα

βββ 

ψψψ

a

b

Επιπρόσθετα, μιλήσαμε για τους πολλούς ανθρώπους που χρειάζεται να δουλέψουν για ένα βιβλίο ώστε να φτάσει στα χέρια μας. Συζητήσαμε για το επάγγελμα του συγγραφέα, του εικονογράφου, του εκδότη, του τυπογράφου και του βιβλιοπώλη!

Τέλος, με αφορμή την παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου αλλάξαμε μία ολόκληρη γωνιά της τάξης ώστε να τη μεταμορφώσουμε σε βιβλιοπωλείο!!  Συγκεκριμένα η γωνιά του μπακάλικου άλλαξε όψη και μετατράπηκε στο βιβλιοπωλείο που φαίνεται στις παρακάτω φωτογραφίες! Φυσικά ένα βιβλιοπωλείο χρειάζεται και μία επωνυμία, οπότε το πρώτο πράγμα που σκεφτήκαμε ήταν το όνομά του! Ο τρόπος που πάρθηκε η απόφαση ήταν ως συνήθως με δημοκρατικές διαδικασίες! Αρχικά, όποια παιδιά ήθελαν πρότειναν πιθανούς τίτλους. Όλοι οι τίτλοι καταγράφηκαν. Ακολούθησε ψηφοφορία με ανάταση χεριών και βγήκε ο δημοφηλέστερος τίτλος του βιβλιοπωλείου μας που ήταν: "Τα καλύτερα βιβλία". Ακολούθησε η κατασκευή της ταμπέλας και η τοποθέτησή της. Η γωνιά ολοκληρώθηκε με την επιλογή των βιβλίων που αποφάσισαν τα ίδια τα παιδιά να τοποθετήσουμε στο βιβλιοπωλέιο μας! 

u

t

Καθώς έλαβαν θέσεις βιβλιοπώλη και πελάτη προέκυψε το θέμα της τιμής των βιβλίων, το οποίο θα διευθετηθεί την επόμενη εβδομάδα καθώς υπήρξε μεγάλη ακρίβεια στις τιμές!! Ακούστηκαν διάφορες τιμές που μπορεί να έφταναν και τα 10.000 ευρώ για κάποια βιβλία οπότε είπαμε πως πρέπει να βάλουμε συγκεκριμένες τιμές στα βιβλία για να μην τα πουλάει ο κάθε βιβλιοπώλης όσο θέλει!! 

Το βιβλιοπωλείο μας λοιπόν συνεχίζεται όπως εξάλλου και η ενάσχόληση με τα βιβλία που είναι ανεξάρτητη από τις παγκόσμιες ημέρες και τα χρονικά πλαίσια!

v

z

y

w

θα κλείσω με ένα απόσπασμα από το μήνυμα του συγγραφέα Βαγγέλη Ηλιόπουλου για τη φετινή παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου: 

"Είμαι ένα βιβλίο.

Είσαι ένα βιβλίο.

Όλοι είμαστε βιβλία.

Η ψυχή μου είναι η ιστορία που αφηγούμαι.

Κάθε βιβλίο έχει τη δική του ιστορία να πει.

Μπορεί να φαινόμαστε εντελώς διαφορετικά –

άλλα μεγάλα, άλλα μικρά,

άλλα πολύχρωμα, άλλα μαυρόασπρα,

άλλα με λίγες σελίδες κι άλλα με πολλές.

Μπορεί να συμφωνούμε ή να λέμε εντελώς διαφορετικά πράγματα.

Όμως αυτή είναι η ομορφιά μας.

Θα ήταν πολύ βαρετό να ήμασταν όλα ίδια."

 

Καλά αναγνωστικά ταξίδια με τα παιδάκια σας!!!

♥Ροδή♥ 

 

Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Ιδέες για το νηπιαγωγείο Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου στο νηπιαγωγείο

Όλο το περιεχόμενο που δημοσιεύεται σε αυτή την ιστοσελίδα αποτελεί προσωπική πνευματική ιδιοκτησία του www.rodidees.gr. Παρακαλώ να μην αναδημοσιεύσετε, τροποποιήσετε ή αντιγράψετε χωρίς τη συγκατάθεση μου. Για οποιαδήποτε πληροφορία επικοινωνήστε μαζί μου στο rodidees@gmail.com.

Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter μου για να ενημερώνεστε σχετικά με τα νέα της ιστοσελίδας μου!